Hollister Corporate Statement – COVID-19 & Supply Chain Update Read more

Top 6 met tips voor gezond eten en het hebben van een stoma

Uw stoma hoeft het genieten van lekker eten niet in de weg te staan. Volg deze eenvoudige en praktische richtlijnen.

Top 6 Healthy Eating Tips for People with Ostomies

Hier vindt u 6 belangrijke tips voor gezond eten.

Lekker eten maakt het leven leuker. Het heeft een belangrijke sociale functie. Gelukkig hoeft dat door een stoma niet te veranderen. Een stoma hoeft geen belemmering te zijn voor het genieten van lekker eten en het delen van een maaltijd met familie en vrienden.

Volg de onderstaande zes eenvoudige en praktische richtlijnen om van eten te genieten en toch gezond te blijven:

  1. Houd een vast eetschema aan. Bedenk een schema waar u zich makkelijk aan kunt houden en dat uw levensstijl, of de levens van uw naasten, niet beperkt.
  2. Kauw het eten grondig. Door langzaam te eten, maakt u het voor uw stoma makkelijker om het voedsel te verwerken en bovendien kunt u dan meer van het eten genieten. 
  3. Maak u niet te veel zorgen over wat wel en niet goed voor u is. Alles met mate, daar gaat het om.
  4. Eet geen uitgebreide avondmaaltijd. Hierdoor kan uw opvangzakje 's nachts helemaal vollopen en wordt uw slaap onderbroken omdat u het moet legen. 
  5. Vermijd bovenmatige hoeveelheden alcohol, want hierdoor kunt u uitdrogen. En bovendien zult u, afhankelijk van het type stoma dat u heeft, uw opvangzakje vaker moeten legen. En vergeet niet dat bier meer darmgas kan veroorzaken. 
  6. Houd uw vochtinname goed in de gaten, evenals hoeveel u moet plassen, als u een ileostoma of een urostoma heeft. Drink elke dag zes tot acht glazen vocht om uitdroging te voorkomen. Als u regelmatig vaste hoeveelheden heldere of bleke, strokleurige urine produceert, heeft u waarschijnlijk voldoende vocht in uw systeem. Als uw urine bruin of donkergeel is, is het verstandig om meer te drinken, om voldoende vocht binnen te krijgen.

Open of print de volledige pdf-brochure: Leven met een stoma: Gezond eten