Hollister Bedrijfsverklaring - COVID-19 & Toeleveringsketen Update Lees verder

9 leefstijl tips voor een gezonde blaas

Het is essentieel om uw blaas gezond te houden. Leer hoe slimme levensstijlkeuzes u kunnen helpen continentieproblemen tot een minimum te beperken en eventueel andere urologische problemen te voorkomen.

Diagnosing Bladder Disorders

Lees hier hoe u uw blaas gezond kunt houden.

U denkt misschien dat uw blaasfunctie alleen beïnvloed wordt door de hoeveelheid vocht die u drinkt en of u cafeïne houdende dranken zoals koffie of frisdrank gedronken heeft. Er zijn veel andere factoren die invloed hebben op de continentie van de blaas, de aandrang tot urineren en de frequentie. Zo kunnen voedingskeuzes en gehydrateerd blijven van invloed zijn op medische aandoeningen zoals urineweginfecties of symptomen van interstitiële cystitis.

Het verband tussen een gezonde blaas en positieve levensgewoonten is welbekend. U zult verbaasd zijn over wat u elke dag kunt doen om uw blaas in goede conditie te houden.

Leefstijltips voor een gezonde blaas

Over het algemeen is wat goed is voor uw lichaam ook goed voor uw urinewegen. Regelmatige lichaamsbeweging, verstandige keuzes en een gezonde toiletgang kunnen bijdragen tot een gezonde blaas. Hier zijn enkele tips:

  1. Regelmatige lichaamsbeweging. U weet dat fit blijven veel voordelen heeft, maar wist u ook dat lichamelijke activiteit blaasproblemen kan helpen voorkomen? Regelmatige lichaamsbeweging kan u helpen constipatie en gewichtsschommeling te voorkomen - twee factoren die uw blaas kunnen irriteren.
  2. Stoppen met roken. Roken kan het risico op het krijgen van blaaskanker verhogen. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat maar liefst de helft van alle gevallen van blaaskanker in verband kan worden gebracht met roken, met vergelijkbare resultaten voor zowel mannen als vrouwen.
  3. Wacht niet om naar het toilet te gaan. Het langdurig ophouden van uw urine kan uw blaasspieren verzwakken en mogelijk tot infectie leiden. Ga wanneer dat nodig is - streef naar een frequentie van elke drie tot vier uur.
  4. Leeg uw blaas volledig wanneer u gaat. Haastig urineren kan leiden tot een gedeeltelijk lege blaas. En het niet volledig legen van uw blaas kan leiden tot infecties van de blaas. Neem de tijd en zorg ervoor dat u bij elk bezoek aan het toilet uw blaas volledig leegt.
  5. Urineren na het hebben van seks. Na geslachtsgemeenschap bestaat de kans dat er bacteriën in de plasbuis zijn gekomen. Zowel mannen als vrouwen kunnen proberen te plassen na het hebben van seks om eventuele bacteriën weg te spoelen. Bovendien is het hygiënischer dat vrouwen na het plassen van voren naar achteren vegen om de verspreiding van bacteriën te voorkomen.
  6. Vermijd constipatie. Chronische constipatie kan leiden tot frequent urineren. Harde, verdichte ontlasting in uw rectum kan ervoor zorgen dat zenuwen die met de blaas worden gedeeld, overactief raken. Door vezelrijke voedingsmiddelen aan uw dieet toe te voegen (bv. volkoren, groenten en fruit), goed te blijven drinken en regelmatig te bewegen, kunt u constipatie voorkomen.
  7. Streef ernaar om dagelijks zes tot acht glazen water van 240 ml te drinken. Een vitale functie van uw urologische systeem is het verwijderen van afvalstoffen via uw urine. Als u niet genoeg water drinkt, beperkt u het vermogen van uw lichaam om afvalstoffen kwijt te raken. U loopt ook het risico dat u zich blootstelt aan bacteriën in uw urinewegen en dat u de kans op blaasprikkeling vergroot.
  8. Drink niet te veel water in één keer. Overmatig veel water drinken kan uw blaas overbelasten en een sterk gevoel van aandrang geven. U kunt uw waterverbruik het best over de dag spreiden om plotselinge aandrang te helpen voorkomen.
  9. Vermijd spijzen en dranken die de blaas irriteren. Vermijd of beperk dranken als alcohol, citrusvruchtensappen, koffie, thee, melk en koolzuurhoudende dranken. Voedingsmiddelen om te beperken of te vermijden zijn onder andere: chocolade, gekruide levensmiddelen, suiker en kunstmatige zoetstoffen, tomaten en producten op basis van tomaten, honing, azijn, citrusvruchten, en levensmiddelen met fructose-glucosestroop.

Door gezond te drinken en gezonde eet- en leefgewoonten aan te houden, blijft uw blaas goed functioneren en houdt u uw urinewegen gezond. Het volgen van deze tips kan u ook helpen continentie- en andere problemen te voorkomen. Als u echter vaak last heeft van continentieproblemen, urineverlies of andere aandoeningen die verband houden met de blaas, moet u zeker contact opnemen met uw zorgprofessional.