Hollister Corporate Statement – COVID-19 & Supply Chain Update Read more

Copingstrategieën na uw ruggenmergletsel

U kunt zonder problemen omgaan met de emotionele uitdagingen na een ruggenmergletsel. Ontdek de strategieën en het advies van anderen in vergelijkbare situaties.

Coping Tactics after your Spinal Cord Injury

Kom strategieën en tips te weten voor coping na een ruggenmergletsel.

Het is normaal om een waaier aan emoties te ervaren na een ruggenmergletsel. Het zal ongetwijfeld tijd en geduld vergen om u aan te passen aan de nieuwe situatie. Hoe snel u zich aanpast aan de veranderingen in uw lichaam, varieert. Voor uw vrienden en familie kan het korter of langer duren om zich aan te passen.

Bij velen is er sprake van een rouwperiode, vergelijkbaar met het overlijden van een naaste. Anderen hebben problemen om te geloven dat het letsel permanent is en behandelen de herstelperiode als een tijdelijk ongemak. U kunt te maken krijgen met depressie en woede. De manier waarop u reageert op uw letsel, is uniek voor u. Uw emotionele aanpassing kan verschillende maanden duren.

Copingstrategieën die kunnen helpen

Het is mogelijk dat u zich na uw ruggenmergletsel fysiek en emotioneel uitgeput voelt. Het is ook een overweldigende ervaring. Het kan moeilijk zijn om veel informatie die op u afkomt, te onthouden. Het leren van nieuwe vaardigheden, zoals het gebruik van een katheter,  is ook niet eenvoudig en dit leerproces kan even duren.

Hier zijn enkele manieren om u te helpen door deze mogelijk moeilijke periode:

  • Zorg dat u uw gedachten en gevoelens deelt met een vriend, geliefde of zorgverlener
  • Houd een dagboek bij over uw uitdagingen en successen en hoe u zich voelt over uw reis
  • Praat met andere personen met ruggenmergletsels om ideeën en ervaringen uit te wisselen. Uw zorgteam kan u helpen andere patiënten in uw omgeving te ontmoeten.
  • Geef uzelf kleine en realistische doelstellingen en denk eraan om het te vieren als u de doelstellingen bereikt
  • Vermijd het gebruik van alcohol, drugs of roken als een manier om stress en angst te reduceren

Praat met uw professionele zorgverlener als u aanpassingsproblemen heeft. Professionele psychotherapie kan u helpen met wat u nodig heeft om weer een actieve levensstijl te krijgen waaruit u voldoening kunt halen.

Meer copingadvies voor ruggenmergletsels

Het helpt altijd om advies te krijgen van iemand die een vergelijkbare ervaring heeft. Dit zijn enkele copingtips van anderen die zich met succes hebben aangepast aan hun nieuwe leven:

  • Stel vragen. Schrijf uw vragen op en noteer de antwoorden. U kunt aan een vriend of familielid vragen om de vragen voor u op te schrijven.
  • Wees geduldig met uzelf en de personen in uw omgeving. Het zal even duren voordat u zich comfortabel en aangepast zult voelen aan de veranderingen wat uw letsel heeft veroorzaakt.
  • Zoek iemand met wie u een goede band heeft en die u emotionele steun kan bieden. Dit kan een verpleegkundige of arts zijn, maar ook een vriend of familielid of iemand uit een steungroep
  • Wees proactief. Vraag naar wat u nodig heeft en leer meer over de manieren waarop u zich aan uw letsel kunt aanpassen.